Säsongen 2023

Neuroförbundet Göteborg har under flera år gjort betydande satsningar på att rusta upp och förbättra vårt underbara Strannegården. Det har investerats i brandsäkerhet, inredning, fönster, värmeanläggningar och hela hus har blivit upprustade. För att inte tala om boulebana och poolens nya tak och beläggning. Allt för medlemmarnas välbefinnande. Det har bland annat resulterat i att vi i sommar haft en högre beläggning och möjlighet till fler aktiviteter än tidigare. En artikel om sommaren kommer i nästa nummer av Kontakten då säsongen inte är avslutad när detta skrivs.

En del i investeringen är att ha en egen verksamhetsutvecklare för Strannegården. Katarina Bäverstrand, som tidigare varit både föreståndare och tagit hand om Strannegården på vinterhalvåret, har nu en halvtidstjänst som verksamhetsutvecklare. Målet är att Strannegården ska kunna utvecklas och att vi ska kunna förlänga säsongen med olika aktiviteter under vår/försommar och eftersäsong/höst.

Tidigare år har säsongen startat med midsommarveckan. I år drog vi igång redan i slutet av maj! Strannegården, med personal, blev uthyrd till Epilepsi­föreningen i fem dagar. Vädret var med oss och vi kunde njuta av försommaren med utomhus­aktiviteter.

Veckan ­innan ordinarie ­säsongstart var det dags igen. Med dunder och brak och familjeläger med 21 (!) övernattande gäster. Vi genomförde lägret i samarbete med Funkibator, ideell förening. De är superduktiga på läger. Sex familjer med barn i olika storlekar, samt en liten hund, kvarterades in i rummen på madrasser, i sängar och extrasängar. Från fredag eftermiddag till söndag eftermiddag fylldes dagarna med aktiviteter. Barnen gjorde egna roliga saker (godisprovning, frisbeegolf, hemligt uppdrag, quiz m.m.) medan de vuxna fick tid att samtala och lära sig om t.ex. AI och annan viktig kunskap. Vid poolen var det härlig musik och mycket plask och lek.

I sommar var ett nytt grepp att ha en konst- och kreativitetsvecka. Det blev första veckan i juli. Vi välkomnade Ann Floderer som inspiratör och aktivitetsledare. Ann har lång erfarenhet av olika tekniker och material, som hon delade med sig av. Resultatet blev intensiva dagar vid stora bordet i villan. På lördagen presenterades deltagarnas alster på ett välbesökt vernissage. Alla var överens om att det varit en fantastiskt givande och inspirerande vecka.

Efter säsongen i år planerar vi familjeläger del 2. Det blir säsongs­avslutning (se annons), en blomsteraktivitet under hösten och en spännande konstaktivitet med julklappstillverkning 18 november. Mer information i nästa nummer av Kontakten.

Inför säsongen 2024 finns både nya och nygamla idéer för verksamhet på Strannegården.

Har du själv en idé och vill engagera dig? Kontakta strannegarden.gbg@neuro.se.

Vid tangenterna
Katarina Bäverstrand

Strannegården i juli 2023.

Här kan man lyssna till fåglarnas sång,
här susar hängbjörkens grenar.
Vi möts för en vecka i livets gång,
med glädje, lekar, spel som förenar.

Så kom dagar - piskande av regn mot våra fönster,
stormar med ovädersnätter!
Vad gör vi gemensamt då? - Jo minsann...
En fantastisk kvinna som hittar på - finner nya mönster
Hon heter Ann!
Hon fick de gråa dagar att färgas i ljusa, glada paletter.

Konsten föds fram, av oss alla - Vi målar!
Så kommer dagen - När...
ljuset bryter genom - och solen strålar,
med guldglans, vi badar i pool,
spelar boule, har frågesport i en trevlig atmosfär.
Alla kan göra något - i dagens sol!
Personalen är toppen! De är unga och glada!
De servar, hjälper till med det mesta här.
Om vi vill ha hjälp finns alltid en hand - utan besvär!
Så tack till Er kära vänner - och tack för att fått bastubada!

Kockens mat är en delikatess varje dag,
Så god mat han lagar! Med kärlek och kunskap.
Unik är han - kocken Ulf i sitt slag!
Nu sätts våra konstverk upp av Ann,
Det blir stor Vernissage!
Värdefulla minnen - Alla kan!

Glitter, glamour och bubbelvatten,
fest och fika,
skratt och glam, till sena natten...
Ett minne av oss genom livets gång,
i solglans till björkarnas sus och fågelsång!

Ruth-Maijde Rönngård den 8 juli 2023.

Innehållsansvarig: Ann-Christin Östlund