Min familj och Huntingtons sjukdom

Publicerad 05 jan 2011

SVT-Kunskapskanalen - Onsdag 05 januari kl 20:00

Hur påverkas livsvillkoren i en familj där Huntingtons sjukdom har fått sitt fäste? Vi möter familjen Markström vars familjemedlemmar i två generationer lever mycket påtagligt med sjukdomen: som sjuk, som anhörig och som anlagsbärare.

Famijen i två generationer
Foto: Bo Öhlén

Vardagen kräver mycket arbete, tålamod och förståelse, allt med vetskapen om den obönhörliga utgången.

Gunilla Markström i Piteå har utvecklat den ärftliga och obotliga Huntingtons sjukdom. Hon berättar om hur sjukdomen påverkar hennes och makens liv. Maken Östen, som sköter om henne i hemmet sedan åtta år, ger sin bild av hur det är att dela sitt liv med hustrun som bara blir sämre.
Deras två söner bär också på anlaget. Den som ärver anlaget utvecklar alltid sjukdomen, och idag finns det varken botemedel eller effektiv lindring. Sonen Mattias och hans sambo var tidigare gravida med ett barn som även det bar på anlaget, och de valde då att göra abort. Idag har de dottern Matilda, 6 år, som inte bär på anlaget. Nu funderar de på att försöka få ett barn till. Vi får följa med paret när de undersöker möjligheten att använda IVF för att undvika att sprida anlaget vidare.

Generell information:
Produktionsår: 2009
Producerande bolag: Bengt Rejhed och Bo Öhlén

Källa: Att leva med Huntington – en obotlig sjukdom. Fyra gripande dokumentärer sammanställda om fyra familjer som utifrån olika förutsättningar och livsval lever med sjukdomen. Framställd av NHR.
Kan beställas via NHR:s butik.

Sändningstider:

- Onsdag 05 januari 2011 kl 20:00 SVT:s Kunskapskanalen
- Torsdag 06 januari 2011 kl 22:00 SVT:s Kunskapskanalen
- Lördag 08 januari 2011 kl 18.00 SVT:s Kunskapskanalen

Läs mer om Huntingtons sjukdom på NHR:s Neuroguiden
Debattera gärna efter programmet i vårt forum för Huntingtons sjukdom