Impulsen nr 5

• Nya NHR.se betyder ny layout och nytt administratörsprogram
• Nätverk för polyneuropati växer fram
• Marschen för tillgänglighet 29 maj
• NHR Måsen provar nya aktiviteter
• Kommande diagnosdagar
• Måla en ljusare framtid: Vernissage 26 maj
• Ny adress när du skall hämta e-post från mail.nhr.se
• Sång på broar landet runt • Valturnén Neuro 2010 halvvägs
• Adresser till LSS-handläggare, handikappsekreterare m fl
• Konsert i Dalhalla 29 maj?
• Hjultorget, Kistamässan 2-3 juni 2010

Nya NHR.se betyder ny layout och nytt administratörsprogram
I slutet av maj 2010 kommer nya nhr.se att gå upp i etern. Layout och administratörs-program har förändrats både för föreningarnas och för förbundets sidor. Ni kommer att få en startsida med helt egen meny, där ni själva bestämmer innehåll och struktur. Ni kommer också att få möjligheter att skapa forum och bloggar, kopplade till föreningen samt kalender mm som idag. Layouten är som vanligt styrd utifrån vissa sidmallar. Vi kommer att i första steget lägga upp riksförbundets sidor och efterhand med er hjälp, skapa föreningssidor. Börja samla in text o bildmaterial redan nu. Vi måste först o främst hjälpa er som redan i dag jobbar med lokalforening.nhr.se och där först prioritera de föreningar som idag har flest besökare. Övriga föreningar kommer efterhand. Det är därför viktigt att ni skickar ett meddelande till peter.andersson@nhr.se om vilka som är, eller kommer att bli ansvariga för era hemsidor samt telefonnummer till dessa personer. Vi kommer sen att boka tid för genomgång av nya administratörsprogrammet och när ni känner er klara, aktivera era sidor. Det kommer att ta tid innan alla är klara och vi hoppas ni har förståelse för detta. Det är bra om ni redan nu kan ge förslag till tider som passar er för att jag skall kunna träffa er - gärna några föreningar tillsammans. Om ni kan lösa en sådan träff genom till exempel folkhögskole- och/eller studieförbundskurs är det ett bra sätt att komma igång och för er att hjälpa varandra framöver.
Peter Andersson

Nätverk för polyneuropati växer fram
Nyligen fick vi till förbundet ett mail från Ants i Småland, som berättade att han och ett antal NHR:are som lever med polyneuropati i länet brukar träffas några gånger per år för att ut-byta erfarenheter, tipsa och stötta varann. Initiativet kommer från några entusiaster i en lokalförening, som engagerat länsförbundet att ordna med lokal och lite fika.

- Vi är väl sisådär en 10 personer som träffas från olika föreningar runt om i Småland. Och då har vi också våra respektive med oss, vilket varit mycket uppskattat. De vill ju också träffa andra anhöriga i samma situation, berättar Ants i telefonen.

- Till hösten planerar vi för en temadag, troligen tillsammans med länsförbundet i Öster-götland. Då ska vi bjuda in en neurolog som kommer och berättar. Förhoppningsvis kan vi locka ännu fler att komma då, säger Ants som hoppas att alltfler med diagnosen ska ge sig tillkänna för att kunna stötta varandra och att fler föreningar vill hjälpa till att bygga nätverk.

"Marschen för tillgänglighet 29 maj ”
Sverige behöver en lag som klassar otillgängligheten som diskriminering av människor med funktionsnedsättning. Marschen för tillgänglighet driver detta krav sedan åtta år tillbaka. I år finns en sådan lag redan gjord och väntar på beredning. Därför är det av största vikt att vi blir så många som marscher som möjligt runt om i landet”. Så skriver nätverket Marschen för tillgänglighet på sin hemsida inför årets marsch som går av stapeln den 29 maj på en rad orter runt om i landet. NHR stödjer marschen och på många platser har våra föreningar deltagit under flera år.
Vill du veta mer? Läs på www.marschen.se

NHR Måsen provar nya aktiviteter
NHR Måsen på västkusten bjöd in en nyinflyttad journalist som arbetat som utlands-korrespondent, men numera bor hemma i Sverige igen, till ett föreningsmöte. Han ställde gärna upp och berättade om sitt bitvis spännande yrke, vilket lockade många medlemmar. Dessutom återgav lokaltidningen evenemanget tack vare en snabb och flitig rapportör i föreningen, som tog också tog några bilder. - Nej journalisten Jan Andersson har ingen direkt koppling till NHR. Att vi lyckades få honom att ställa upp och berätta för oss, är tack vare vår ordförande som känner Jan sedan han var liten pojke, då de var aktiva i samma idrottsförening, berättar Lena Karlsson NHR Måsen. - Det är trevligt när vi kan göra lite annorlunda aktiviteter, säger hon och berättar i samma andetag att föreningen snart ska ha en decoupagekväll. Vad det är? Decoupage är att dekorera t ex lampskärmar, krukor, vaser, brickor, fotoramar, gratula-tionskort m m med servetter. Man använder det yttersta tunna skiktet på servetten och ett särskilt lim. - Ska bli kul att testa. Finns mycket vackra exempel om man söker på Internet, berättar Lena.

Kommande diagnosdagar:
Stroke- ms- och als-dagen
Numera uppmärksammas den internationella strokedagen andra tisdagen i maj, vilket i år infaller den 11 maj. Ms-dagen infaller den 26 maj. Passa på att marknadsföra er förening och er verksamhet. Vissa NHR-föreningar planerar aktiviteter med föreläsningar och informationsinsatser tillsammans med andra berörda föreningar. Hör av er och berätta om era erfarenheter, som kan inspirera andra föreningar till kommande år. Förbundet kommer att i samband med ms-dagen ha en konstutställning i centrala Stockholm, med konstverk som ska säljas till förmån för ms-forskningen. Konstverken är inskickade av både medlemmar och yrkesverksamma konstnärer. Läs mer på www.nhr.se

Fler kommande diagnosdagar:
- Stroke-dagen 11 maj (2:a tisdagen i maj)
- Ms-dagen 26 maj - Als-dagen 21 juni

Måla en ljusare framtid: Vernissage 26 maj
Den 26 maj uppmärksammas multipel skleros, MS, i hela världen. I Sverige lever ca 12.000 personer med MS och ca 500 får årligen diagnosen. Välkommen på vernissage under världs-MS-dagen! Tavlorna visar på den livskraft och vilja som finns hos människor som berörs av MS på olika sätt. Adress: Kungsträdgården, So Stockholm Gallery, Jussi Björlings Allé 5, Stockholm. Tid: 11.00-21.00. Mer info på www.nhr.se

Ny adress när du skall hämta e-post från mail.nhr.se
Förbundets web-mail har uppgraderats och därmed fått nytt utseende och ny adress. För att ni skall kunna komma åt er föreningsmail måste ni nu använda adressen: https://mail.nhr.se/owa För frågor kontakta Dan Rotkopf, tfn 08-677 70 10.

Sång på broar landet runt
Vilka föreningar nappar på projektet ”Allsång på 22 broar på 22 orter”, som vi berättade om i förra numret av impulsen? Idén och upplägget kommer från Lena Dur Högnelid, en entusiastisk och sångintresserad person, som med stort engagemang för NHR driver ett sång- och friskvårdsprojekt i södra Sverige. Långpromenad mellan en rad orter, allsång på broar med kvällsaktiviteter i försommarkvällen, där NHR:s lokalföreningar har möjlighet att marknadsföra sin verksamhet. Insamling bland tillströmmande allmänhet till förmån för NHR. Syftet är att under trivsamma former uppmärksamma situationen för alla som lever med neurologiska sjukdomar och funktionsnedsättningar. Ta chansen att hänga med på ett ovanligt, men roligt evenemang. Kontakta Lena för att få veta mer. Hon behöver er hjälp för att det ska bliett riktigt bra arrangemang i er region! Om du inte har kvar förra numret av impulsen kan du hämta det på www.nhr.se under föreningsservice.

Valturnén Neuro 2010 halvvägs
Under våren arrangerar och leder förbundet en serie debatter på tio orter runt om i landet under rubriken Neuro 2010. Syftet är att inför höstens val uppmärksamma landstings-politiker på behovet av att satsa på Neurosjukvården. - Konferenserna har en gemensam disposition, men blir ända väldigt olika, konstaterar Karin Månsson, intressepolitiskt ansvarig på förbundet, som kommer att vara med på samtliga konferenser för att dokumentera vad som händer på de olika orterna. -Tisdagens konferens i Linköping kom att handla mycket om hjälpmedel. Extra många konferensdeltagare med permobiler hade mobiliserats för att ta tillfället i akt och visa politikerna hur viktiga dessa hjälpmedel är. Det blev ett mycket påtagligt exempel för politikerna. - På flera konferenser har rehabiliteringen lyfts fram som ett problemområde, medan bristen på neurologer varit intressanta på andra, säger Karin Månsson. På de allra flesta orter har ledande landstingspolitiker i respektive landsting ställt upp på debatterna och en del ”vallöften” har givits. Dokumentationen från konferenserna kommer att dels användas vid ett uppsamlingsseminarium som förbundet ska anordna i Almedalen i sommar och dels kommer länsförbunden att få dokumentationen för att kunna arbeta vidare med de brister inom neurosjukvården som framkommit och de eventuella vallöften som faktiskt getts. Återstående orter: Malmö 11 maj - Göteborg 24 maj - Luleå 27 maj - Umeå 28 maj - Stockholm 3 juni Följ turnén på www.nhr.se

Adresser till LSS-handläggare, handikappsekreterare m fl
På riksförbundet har vi för avsikt att bygga ett adressregister som vi ska använda för att skicka inbjudningar till konferenser, debatter, information med mera. Mottagarna är exempelvis sjukgymnaster, LSS-handläggare, försäkringskassa, sjukgymnastmottag-ningar, vårdcentraler. Vi tror oss veta att flera av er i lokalföreningar och länsförbund har egna adresser lagrade till sådana mottagare. Vi är tacksamma om ni kan skicka det till oss helst via e-post men även vanlig post är ok. I första hand registrerar vi nu handikappsekreterare, hemtjänst, lss-handläggare och medicinskt ansvarig sjuksköterska i kommunerna. Men vår avsikt är att fortsätta med andra intressenter allt eftersom vi mäktar med. Vi är tacksamma för er hjälp med de adresser ni har. Vi vill ha e-postadresser och vanliga postadresser till mottagare. Skicka de ni har så sorterar vi in dem allt eftersom. Skicka dem till mia.kallstrom@nhr.se alt via post till förbundskansliets Mia Källström.

Konsert i Dalhalla 29 maj?
Vill ni gå på konsert i Dalhalla och se Robert Broberg och hans 5-mannaband? NHR Stockholm gör en medlemsresa till Tällberg i Dalarna och har sju (7) biljetter över till konserten i Dalhalla, lördag 29 maj kl.19.00. Bra platser. Vårt pris 400 kr (ord 480 kr). Kontakta Gunilla på NHR Stockholm 08 - 720 29 40.

Hjultorget: brukarmässa med hjälpmedel, bilar och bostäder Onsdag den 2 juni kl 9-17 och torsdag den 3 juni kl 9-16 kan du på Kistamässan utanför Stockholm ta del av intressanta nyheter inom flera områden som har att göra med hjälp-medel, bilar och bostäder när du lever med ett rörelsehinder. Mässan arrangeras av bland annat Personskadeförbundet RTP och kommer att innehålla en rad intressanta nyheter. - Bland annat presenteras för första gången en portal på nätet, som ger praktiska råd, informerar om gällande regler och ger bra exempel på bostadsanpassningar, berättar PO Bengtsson, NHR, en av initiativtagarna till Nationellt kunskapscenter för bostads-anpassning, ett samarbete mellan fem rörelsehinderförbund, finansierat av Allmänna arvsfonden. Han berättar också att de viktigaste företagen i branschen när det gäller bostadsan-passning kommer att finnas på plats. - Dessutom görs i år en satsning på bilar och bilanpassning. Läs mer på www.hjultorget.nu

Många är medlemmar...