Medlemsresa till Lars Lerins konsthall Sandgrund

Vi planerar en 4 dagars resa med tillgänglig buss till Lars Lerins konsthall Sandgrund och Karlstad med omnejd. Vi siktar på att besöka ett antal av Värmlands favoriter fast vi behöver bli fler deltagare för att resan ska kunna bli av.

Lars Lerins konsthall Sandgrund
Lars som numera kan kallas folkkär anses vara Nordens främsta akvarellkonstnär och en av de mest framstående i världen. Han arbetar även i andra tekniker som olja, träsnitt och koppargrafik.

Värmlands museum
Värmland har ett av Sveriges mest välbesökta länsmuseer. Museet i Karlstad visar utställningar med kulturhistoria, konst och foto av internationell klass.

Alsters Herrgård
Gustav Frödings minnesgård. Alsters herrgård består av ett flertal byggnader med tillhörande herrgårdspark. Här hittar du också ett flertal andra verksamheter som konstgalleri, herrgårdsbutik, slöjd- och hantverksbutik samt utställningslokaler för Länshemslöjdsföreningen i Värmland.

Sola i Kallsta
Eva Lisa Holtz arbetade på värdshuset i Karlstad som värdshusflicka. Eva Lisa var en vacker och glad flicka som värdhusgästerna tyckte mycket om. Tack vare sitt soliga och strålande humör fick hon smeknamnet Sola. Statyn "Sola i Kallsta" är gjord av Herman Reijers och kom på plats 1985. Den har blivit en viktig symbol och ett ansikte utåt för Karlstad.

Svampen
På hemvägen från Karlstad så gör vi ett stopp i Örebro för att äta en god lunchbuffé i gamla vattentornet även kallad svampen. En upplevelse i sig då utsikten 58 meter upp i luften ger dig en magnifik utsikt över Örebro stad, Närkeslätten och Kilsbergens blåa silhuetter i horisonten.

Boende
Vi bor på tillgängliga Scandic Karlstad City som har anpassade rum. Kostnad för del i dubbelrum inklusive frukost (alla dagar) och middag dag 1 och 3(2-rättersmeny på hotellet) blir cirka 5,000 kr och enkelrum cirka 6,400 kr. Eventuella inträden, luncher och middag på stan (dag 2) betalas ur egen ficka.

Anmälan - Det går inte längre att anmäla sig till resan.